CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

 

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
28.02.2011
Kategoria: Rozmowy

Chopin pozwala się wyciszyć

Rozmowa z Borisem Kudličką scenografem pochodzenia słowackiego, stale współpracującym z  Teatrem Wielkim w Warszawie, autorem koncepcji plastycznej polskiego pawilonu na światowej wystawie Expo 2010 w Szanghaju.

Wystawa „Wizytówka Chopina” w Bibliotece Narodowej w Warszawie, do której przygotował Pan scenografię, prezentowała autografy kompozycji Chopina, wykorzystując multimedialne aparaty odtwarzające muzykę. Dzięki użyciu nowych technologii wydarzenie okazało się nowym doświadczeniem dla wielu słuchaczy, którzy traktują Chopina jako Ikonę. Czy było to trudne wyzwanie?

Jako Słowak nie byłem wychowywany w kulcie Chopina, który może stanowić obciążenie dla Polaków. Traktuję go jak jednego z wielu wielkich twórców, ale oczywiście projektując scenografię do tej wystawy, starałem się podkreślić to, co w jego twórczości jest najistotniejsze. Punktem wyjścia było przygotowanie wizualnej ścieżki, prowadzącej zwiedzających po ekspozycji. Rozdzieliliśmy wystawę na dwie części, początek trasy znajdował się na dole, gdzie poplątane linie stwarzały efekt chaosu, stąd ścieżka prowadziła na górę, gdzie następowało uporządkowanie, uspokojenie, czuło się harmonię. Tam można było się wyciszyć, zatrzymać, uciec od bezładnego świata. W tym miejscu najważniejsza była muzyka Chopina. Autografy kompozytora zostały umieszczone w specjalnie zaprojektowanych na tę wystawę pancernych gablotach, podłączonych do nowoczesnej aparatury. Wspólnie z Pracownią WWA Architekci staraliśmy się opowiedzieć historię, w którą wpisują się eksponaty.

Czy były jakieś projekty, które Pana zafascynowały?

To, co działo się w Roku Chopinowskim, obserwowałem raczej z zewnątrz, podczas swoich teatralnych podróży i muszę powiedzieć, że było sporo spektakularnych przedsięwzięć, tak w Polsce, jak i za granicą. Niewątpliwym wydarzeniem był festiwal „Chopin i jego Europa”, tegoroczny Konkurs Chopinowski. Poza granicą Polski obecność Chopina była bardzo widoczna, np. w Berlinie na Dworcu Głównym widniał wielki, ruchomy billboard, ogłaszający obchody Roku Chopinowskiego, a w Chinach spektakle o tematyce chopinowskiej towarzyszyły wystawie EXPO.

Czy nie ma przesytu Chopinem?

Myślę, że organizatorzy osiągnęli ważny cel – Chopin utożsamiany jest z Polską, a to wielki sukces. W Warszawie chcielibyśmy już odpocząć od Chopina, ale pragnę podkreślić, że wiele ważnych rzeczy się wydarzyło, np. projekty związane z Żelazową Wolą, czy Muzeum Fryderyka Chopina na warszawskiej Tamce. Można polemizować, czy było za dużo, czy za mało Chopina, nigdy nie usatysfakcjonuje się wszystkich.

Jak działa muzyka Chopina na współczesnego człowieka?

Według mnie działa „onirycznie”, jest niesamowicie nastrojowa. Umożliwia wytworzenie czegoś na kształt szklanej powłoki, która pozwala odetchnąć, izoluje od współczesnego świata. Przyznaję, że długo muzyki Chopina nie rozumiałem, wydawała mi się potwornie sentymentalna. Dziś ją akceptuję: pozwala mi się wyciszyć.

Chopin – talentem świata obywatel – co to oznacza w XXI wieku?

Chopin może imponować, kiedy spojrzymy na jego życiowe decyzje. Jako młody człowiek dokonywał trudnych wyborów, zaistniał dzięki wewnętrznej dyscyplinie i niewątpliwemu talentowi. Utalentowanych ludzi i w jego epoce i teraz jest wielu, ale żeby zaznaczyć swoją obecność, oprócz sił „zewnętrznych” potrzebna jest samodyscyplina, wyznaczanie sobie celów, poszukiwanie formy artystycznej – to się nie zmieniło. Pod tym względem Chopin może imponować człowiekowi w XXI wieku.

Rozmawiała Anna Skulska
Polskie Radio
Boris Kudlička

Boris Kudlička