CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

 

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
23.10.2010
Kategoria: Rozmowy
Tagi: Chopin Express,Konkurs Chopinowski w Warszawie,Narodowy Instytut Fryderyka Chopina,Warszawa

Dobre porozumienie

Przyjeżdżamy do Warszawy, by odkrywać młode talenty, które będziemy mogli otoczyć opieką" – rozmowa z Michaelem Langiem, dyrektorem Deutsche Grammophon.

Od 1960 roku, kiedy Maurizio Pollini zdobył pierwszą nagrodę na Konkursie Chopinowskim, firma Deutsche Grammophon podpisuje kontrakt płytowy ze zwyciezcą. Były jednak wyjątki, a zdarzało się, że wybieraliście pianistę, który nie wygrał, jak Jean-Marc Luisada, albo nawet nie wszedł do finału Konkursu, jak Ivo Pogorelic. Czym kierujecie się Państwo, dokonując wyboru?

Istotnie, firma DG ma długie i owocne kontakty z Konkursem Chopinowskim. Należy jednak pamiętać, że podpisanie kontraktu z artystą to za każdym razem indywidualna sprawa. Wiele zależy od tego, kto akurat zajmuje się polityką repertuarową w firmie. DG ma długą historię i przez ten czas kryteria wyboru zmieniały sie niejeden raz – w przypadku niemal każdego Konkursu decyzję podejmował ktoś inny, majacy nieco inne kryteria, ale zawsze duże kompetencje. Trudno mi więc mówić o jakiś ogólnych zasadach. To zawsze kwestia indywidualnego wyboru jakiegoś człowieka.

Z tego, z kim podpisaliście kontrakty w ostatnich latach wynika, że szukacie artystów, którzy mają szczególny rodzaj kontaktu z publicznością, jak choćby Anna Netrebko czy Hélène Grimaud.

Myślę, że przemysł płytowy się zmienił, obecnie chętnie podpisuje się kontrakty z młodymi, nieznanymi jeszcze szerzej artystami. Anna Netrebko była znana niewielu, kiedy nawiązaliśmy współpracę. Uwielbienie, jakim otacza ją publiczność, przyszło potem. Najważniejszą sprawą jest oczywiście to, czy ktoś ma talent i czy jest kreatywny, ale niemałą rolę gra także to, czy ma osobowość i czy jest ambitny. Przyjeżdżamy do Warszawy, by odkrywać młode talenty, które będziemy mogli otoczyć opieką, pozwolić im na rozwijanie kariery nagraniowej, a zarazem koncertowej, bo jedna i druga powinna się harmonijnie łączyć i dopełniać.

W czasach recesji na rynku płytowym i wobec faktu, że ostatnio nawiązaliście współpracę z całkiem sporą grupą nowych artystów, ilu jeszcze pianistom możecie zaproponowac kontrakty?

Tylu, ilu będzie naprawdę tego wartych.

Możliwe więc, że będzie to więcej niż jeden pianista z tegorocznego Konkursu Chopinowskiego?

Powiem tak: pod względem liczby nie ma ograniczeń. Decydują wymierne, ale też niewymierne kryteria, o których wspominałem. Ważna jest bezpośrednia, otwarta rozmowa z artystą, czego oczekiwałby po takiej współpracy, jak widziałby swoją karierę i – muszę to powiedzieć, jakkolwiek by to nie brzmiało – swoje miejsce na rynku. I jeśli okaże się, że nie tylko ma talent, ale także dobrze się rozumiemy, może być to początek bardzo owocnej znajomości.

Podejrzewam, że nie poda Pan jeszcze żadnych nazwisk?

Nie myli się Pan, nie podam! Dopiero zaczynamy rozmowy, mamy na oku kilka osób. W tym roku w finale Konkursu była grupa nadzwyczajnych pianistów. Zobaczymy. Myślę, że jeszcze was zaskoczymy.

Rozmawiał Bartosz Kamiński. Wywiad opublikowany dzięki uprzejmości redakcji „Chopin Express”.
Michael Lang

Michael Lang