CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

 

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
19.10.2010
Kategoria: Rozmowy
Tagi: Chopin Express,Konkurs Chopinowski w Warszawie,Narodowy Instytut Fryderyka Chopina,Warszawa

Ta muzyka wciąż mnie zachwyca

„Ważne jest cieniowanie brzmienia jak na palecie malarskiej” – rozmowa z Adamem Harasiewiczem, jurorem XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Konkurs znów pokazał, że nie istnieje jeden styl wykonywania muzyki Chopina. Czy istnieje chociaż coś, co można nawać chopinowskim brzmieniem?

Muzykę Chopina trzeba grać tak, by dźwięk był miękki i delikatny, łagodny nawet w dynamice fortissimo. Brzmienie musi być naturalne – to jest coś, co wyróżnia prawdziwego Chopina. Słuchacz powinien odnieść wrażenie, że pianista tworzy wykonywaną muzykę. Rzecz jasna wszystko musi być przemyślane i zaplanowane, ale potem trzeba o tym zapomnieć i grać od serca. I oczywiście trzeba śpiewać na fortepianie. To jednak nie wystarczy – trzeba grać z odpowiednim rubato, wyobraźnią, fantazją. Ważne jest cieniowanie intensywności brzmienia – podobnie jak na palecie malarskiej.

Patrząc na listę Pana nagrań można odnieść wrażenie, że oddał Pan życie jednemu kompozytorowi. Czy tak jest w istocie?

Ależ skąd. Sięgałem po wiele dzieł romantycznych. Dla Philipsa nagrywałem muzykę Brahmsa i Liszta. Na recitalach wykonywałem także Schumanna, Skriabina, Albéniza i Prokofiewa, choć istotnie, najczęściej grałem Chopina. Jego muzyka wciąż mnie zachwyca i zaskakuje. Niedawno w Polskim Radiu nagrałem powtórnie III Sonatę, cztery nokturny, III Scherzo, III BalladęPoloneza fis-moll. Płyta ma się ukazać za kilka miesięcy.

Koncert e-moll czy f-moll? Zwyciężył Pan na Konkursie w 1955 roku, grając Koncert e-moll. Dlaczego ten? I który Koncert częściej grali laureaci pierwszej nagrody?

Który częściej, tego nie pamiętam. Każdym można wygrać, jeśli gra się najlepiej. Ja włączyłem do repertuaru najpierw Koncert f-moll, przygotowałem go jeszcze z moją pierwszą nauczycielką, Janiną Illasiewicz-Stojałowską – nota bene była to asystentka i uczennica Ignacego Friedmana. Dała mi wspaniałe wskazówki odnośnie dźwięku i śpiewnego prowadzenia frazy. Kiedy pojechałem do Krakowa, uczyć się u profesora Zbigniewa Drzewieckiego, ten postanowił, że skoro gram już Koncert f-moll powinniśmy popracować nad Koncertem e-moll. Uznał, że ten drugi utwór lepiej sprawdzi się na Konkursie. Wielu ludzi uważa jednak, że drugą częścią Koncertu f-moll łatwiej oczarować publiczność.

W Jury Konkursu zasiada Pan po raz czwarty. Czy w tegorocznym jest coś szczególnego?

Chyba jest jeszcze więcej znakomitych pianistów. Przynajmniej tak mi się wydaje...

Rozmawiał John Allison. Wywiad opublikowany dzięki uprzejmości redakcji „Chopin Express”.
Adam Harasiewicz, fot. Dominik Skurzak

Adam Harasiewicz, fot. Dominik Skurzak