CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

 

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
10.10.2010
Kategoria: Rozmowy
Tagi: Chopin Express,Konkurs Chopinowski w Warszawie,Narodowy Instytut Fryderyka Chopina,Warszawa

Masowo nie znaczy gorzej

„Produkcja mechaniczna nigdy nie dorówna pracy fachowca. Fortepiany składamy ręcznie” – rozmowa z Peterem Grote z firmy Kawai.

Pierwsze instrumenty Kawai robione były ręcznie, jednak potem uległo to zmianie…

Owszem, Koichi Kawai, który w 1927 roku założył firmę, pierwszy fortepian koncertowy wykonał ręcznie. Na początku firma liczyła jedynie dziesięciu pracowników. W latach 30. i 40. wzrosło zapotrzebowanie na instrumenty klawiszowe, głównie na pianina przeznaczone do domowego, codziennego użytku. Niezbędna była technologia ułatwiająca szybszą produkcję. Dzięki firmie Kawai rynek instrumentów muzycznych zmienił się podobnie, jak świat motoryzacji zmienił się dzięki Henry’emu Fordowi, który jako pierwszy zaczął produkować samochody na masową skalę. Nie oznaczało to jednak, że instrumenty Kawai straciły na jakości. Tradycja rzemiosła ręcznego jest żywa: nasze fortepiany koncertowe zawsze są składane ręcznie. Produkcja mechaniczna nigdy nie dorówna pracy fachowca, który potrafi odpowiednio ocenić jakość materiału oraz brzmienie gotowego instrumentu. Obecnie wypuszczamy rocznie na rynek do 50 000 różnego typu instrumentów – w tym pianin i fortepianów koncertowych – choć nie wykorzystujemy w pełni możliwości produkcyjnych firmy. Większość producentów fortepianów zmniejszyła produkcję ze względu na malejący popyt i rosnącą konkurencję.

Jakie materiały wykorzystują Państwo do produkcji instrumentów?

W produkcji na szerszą skalę nie korzystamy z drogich tworzyw. Patentem Kawai jest wykorzystywanie węgla, który posiada podobne właściwości do drewna, lecz nie reaguje na zmiany wilgotności powietrza. Wiele elementów, które w instrumentach innych marek są z drewna, w fortepianach Kawai są z tzw. „czarnego węgla”. Dzięki temu części konstrukcji, których nie można lakierować i w ten sposób chronić przed niekorzystnym wpływem atmosfery, są odporniejsze. Kolejną innowacją Kawai, jest używanie sztucznej kości słoniowej do produkcji klawiszy. Materiał ten zawiera celulozę, dzięki niej nie pęka i nie ciemnieje.

Czym kierują się uczestnicy Konkursu wybierając fortepiany Kawai?

Na konkursach pianistycznych niewielu uczestników wybiera fortepian Kawai. Większość gra na instrumentach Steinwaya, ale ich wybór jest często automatyczny, nie poparty doświadczeniem. Nieliczni, którzy wybierają Kawai, chwalą jakość naszych instrumentów. Wielu z tych artystów często zdobywa na konkursach wysokie noty. Staramy się, by nasze instrumenty były wygodne, by pomagały, a nie przeszkadzały w wykonaniu. Wprawdzie fortepiany i pianina produkowane na szerszą skalę, najczęściej wykorzystywane przez pianistów do ćwiczenia, są trochę „twardsze” i „oporniejsze”, ale na fortepianach koncertowych, budowanych ręcznie, gra się zdecydowanie łatwiej.

Rozmawiała Klaudia Baranowska. Wywiad opublikowany dzięki uprzejmości redakcji „Chopin Express”.
Peter Grote

Peter Grote