CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

 

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
20.10.2010

To najlepszy konkurs, jaki widziałem

Rozmowa z Panem Philippe Entremont, Jurorem XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, przeprowadzona podczas III etapu przesłuchań.

Philippe Entremont jest francuskim pianistą i dyrygentem, w wieku 16 lat został laureatem konkursu im. Long–Thibaut, a rok później brukselskiego konkursu królowej Elżbiety. Koncertował na całym świecie, zdobył uznanie w wielu krajach. W 2010 roku zaproszony został do Jury Konkursu Chopinowskiego w Warszawie.

Jak Pana zdaniem grany jest Chopin 200 lat po jego narodzinach?

Przede wszystkim nie wiemy, jak grał sam Chopin. Nie ma żadnych nagrań, żadnych pamiątek. Trzeba również pamiętać o tym, że w tamtych czasach grało się na instrumentach, które bardzo różniły się od dzisiejszych. Myślę, że należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że współczesne fortepiany nie istniały za czasów Chopina. Miałem okazję oglądać instrumenty, na których grali pianiści współcześni Chopinowi – były dobre, ale miały swoje olbrzymie ograniczenia.

Oczywiście istnieje pewna tradycja mówiąca o grze Chopina przekazywana z pokolenia na pokolenie. Tradycja ta jest dobra, choć na pewno nie jest doskonała, bo obarczona pewną przesadą Romantyzmu, a następnie post-Romantyzmu. Nie wolno dać się ponieść tej przesadzie. Obecnie doświadczamy również przesady w innym sensie. Opieram się zawsze na tym samym wzorcu i zawsze powtarzam to samo: Chopin, którego podziwiam, to Chopin w wykonaniu Artura Rubinsteina. Jest to znakomite wykonanie utworów Chopina. Ale oprócz dobrego wykonania należy jeszcze zachować swoją osobowość. Kompozytorzy siłą rzeczy wkładają w utwór swoją osobowość. Wirtuoz grający dzieła wybitnych kompozytorów zawsze wnosi coś nowego i wszyscy na tym zyskują, bo dzięki temu istnieją różnorodne interpretacje dzieł posiadające dużą wartość.

Czy istnieją jakieś tendencje gry wśród młodych pianistów? A może nie ma takich tendencji?

W konkursie udział biorą sami młodzi pianiści. Jest to problem tego konkursu, bo młodzi pianiści chcą wywrzeć wrażenie na słuchaczu i oczywiście na Jury. Ogólnie rzecz ujmując, błędnie rozumieją swoje miejsce. Chcą zwrócić na siebie uwagę, próbując przekazać komunikat: „Spójrzcie, co ja potrafię.” Stąd bierze się pewna przesada i nadmiar. Oczywiście należy próbować wywrzeć wrażenie na słuchaczu, ale nie należy traktować Jurorów jako słuchaczy mniej doświadczonych niż są w rzeczywistości.

Co jest dla pana najważniejsze gdy słucha pan koncertu?

Dla mnie najważniejsze jest abym czuł się poruszony muzyką. Nie tyle zainteresowany, ile poruszony tak bardzo, żebym nie mógł wręcz usiedzieć w miejscu. A muszę powiedzieć, że mam olbrzymią skłonność do przysypiania. Jeśli dzieje się tak podczas konkursu, to jest niedobrze. Oczywiście obserwuję rozwój sytuacji, ale świetnie wykonane utwory mnie nie zadowalają. To czego szukam, to jakość muzyki.

Jakie znaczenie ma technika gry?

Czym jest technika gry? Jest to jedynie podstawa. Nie można dobrze grać bez wyrażania emocji. Nie można zatrzymać się na opanowaniu techniki. W tym konkursie wszyscy mają znakomicie opanowaną technikę gry. Ale są tacy, którzy nie wychodzą poza ten aspekt muzyki.

Jak bardzo nagłośniony jest rok Chopina we Francji?

Chopin jest popularny na całym świecie. Można rozpatrywać Chopina z punktu widzenia konkretnych krajów, ale wydźwięk tej muzyki jest globalny. Nie mam aktualnych informacji dotyczących tego, jak wygląda Rok Chopina we Francji. Dla mnie ważny jest Chopin w oderwaniu od danego kraju, jego ponadterytorialny aspekt. Gram Chopina wszędzie, na całym świecie. Tak samo gram we Francji, jak i gdzie indziej – nie jestem pianistą danego kraju. Na pewno rok Chopina w jakiś sposób jest nagłośniony we Francji. Francuzi z niecierpliwością oczekują wyników tego konkursu. Koncert finalisty transmitowany będzie na żywo. Na konkursie w Warszawie obecni są również przedstawiciele znanych francuskich kanałów telewizyjnych.

Jak czuje się Pan w roli Jurora tego konkursu? Czy jest to zadanie trudne, czy też jest to czysta przyjemność?

Oczywiście jest to wielka przyjemność, ponadto jest to bardzo pouczające doświadczenie, ponieważ widzimy, jak wygląda sytuacja fortepianu na całym świecie. I widzimy, że fortepian wciąż ma się dobrze. Wszyscy pianiści grają świetnie. Świetnie grają Azjaci, którzy jednak nie odnoszą spektakularnych sukcesów – muszą jeszcze trochę popracować. Widać wyraźnie, że dominuje kontynent starej Europy. W konkursie bierze udział wielu Rosjan, ale gdy przyjrzymy się im bliżej, to nie są to pianiści kształceni w Rosji. Każdy z nich uczył się fortepianu w kraju europejskim, w Niemczech na przykład.

Więc w Rosji nie istnieje żywe wspomnienie Chopina?

Absolutnie nie. Myślę, że dobrze rozumiemy Chopina we Francji. Nawet bardzo dobrze i widać to w tym konkursie, gdyż dwóch pianistów pochodzi z Francji. To dużo, jeśli weźmiemy pod uwagę rozmiary tego kraju w skali świata. Cieszy mnie ten fakt.

Można powiedzieć, że duch Chopina obecny jest w Europie, we Francji, w Polsce w Niemczech.

Tak, zdecydowanie uważam, że Chopin był przede wszystkim pianistą francusko-polskim.

Jak ocenia pan poziom tegorocznego konkursu?

W tym roku pianiści reprezentują wybitnie wysoki poziom gry. Jest to najlepszy konkurs, jaki dotychczas widziałem. Jest nadzwyczajny.

Dziękuję za rozmowę.

Filharmonia Narodowa, 18 października 2010. Rozmowę przeprowadziła Karina Szafran, Biuro Obchodów Chopin 2010.

Philippe Entremont, fot. NIFC

Philippe Entremont, fot. NIFC