CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

 

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
22.02.2010
Kategoria: Rozmowy

Roman Berger: Chopin - lekarstwo na chaos
i nicość

"w sytuacji kryzysu i chaosu, niwelacji i relatywizmu - badania umożliwiające zbliżenie się do Dzieła czołowej postaci muzyki polskiej m o g ł y b y pomóc w rozwiązywaniu aktualnych problemów kultury muzycznej..."

„Problem Chopina dziś to w istocie fundamentalne pytanie o zasadę twórczości, o to czy jest jeszcze możliwa Wielka Sztuka. [...] w sytuacji kryzysu i chaosu, niwelacji i relatywizmu - badania umożliwiające zbliżenie się do Dzieła czołowej postaci muzyki polskiej m o g ł y b y pomóc w rozwiązywaniu aktualnych problemów kultury muzycznej, mogłyby stworzyć system punktów orientacyjnych. (...) Opus Magnum Chopina uczyć nas może (a więc powinno) cierpliwości, skupienia - skupienia uwagi i energii, ciszy, samotności. Rozwijać w nas może zdolność do intymnego stosunku z dźwiękiem i elementami muzycznymi, do dialogu z nimi, do wsłuchiwania się w ich skryte pod powierzchnią obiegowych schematów przesłanie. Uczyć nas może tej wędrówki do źródeł, wyznaczanej z jednej strony momentami ekstasis-iluminacji samadhi-satori, z drugiej strony - okresami żmudnej, pokornej benedyktyńskiej pracy. Uczyć nas może dialektyki twórczości. Opus Magnum Chopina przypomina, że technika i erudycja - aczkolwiek nieodzowne - sprawy istotnej nie rozwiązują. Przypomina, iż konieczna jest d y s c y p l i n a świadomości i myśli, osiągalna (...) tylko przez askesis - ćwiczenie, trening. Dodać tu można jedynie biblijne: a wszystko dalsze będzie wam dodane! Utwory Chopina są świadectwem tej jakże rzadkiej zdolności spontanicznego powracania do stanów warunkujących Opus Magnum, stanów głębokiej medytacji."

(Roman Berger, 2005).

 

Roman Berger, kompozytor, pianista i teoretyk muzyki; ur. 9 sierpnia 1930, Cieszyn. Od 1949 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach teorię u Jana Gawlasa i grę na fortepianie w klasie Marty Gabryś-Furmanik. W 1952 został zmuszony przenieść się wraz z rodziną do Bratysławy wskutek represji stalinowskich. Kontynuował tam naukę w Vysokej Škole Muzickich Umeni, studiując grę na fortepianie u Frico Kafendy, a po jego śmierci u Štefana Németh-Šamorinskiego (dyplom w 1956) oraz kompozycję u Dezidera Kardoša (dyplom z wyróżnieniem w 1965). Od 1956 pracował jako wykładowca gry na fortepianie w Bratysławskim Konserwatorium, potem także wykładał muzykę współczesną, propedeutykę kompozycji i muzykę elektroniczną. W latach 1980-91 pracował w Instytucie Historii Sztuki Słowackiej Akademii Nauk.

Roman Berger jest również wybitnym teoretykiem - filozofem muzyki. Napisał kilkaset tekstów teoretycznych, esejów filozoficznych i innych prac publicystycznych, w których kwestie muzyki rozważa w szerokim kontekście społeczno-kulturowym.

Więcej informacji o kompozytorze na stronie www.polmic.pl

Roman Berger: Chopin - lekarstwo na chaos i nicość

Roman Berger: Chopin - lekarstwo na chaos i nicość