CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

 

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
6.03.2010
Kategoria: Rozmowy

ROZMOWA Z PROF. THEODOREM KANITZEREM

„Gdy słucham muzyki Chopina, mocniej bije mi serce".

Na czym powinno polegać naczelne zadanie organizacyjne w związku ze zbliżającą się 200. rocznicą urodzin Fryderyka Chopina?

Dla mnie, jako prezydenta zagranicznego towarzystwa chopinowskiego, szczególnie ważna jest promocja Chopina nie tylko jako muzyka, kompozytora i pianisty, ale również jako ciekawej osobowości żyjącej w pewnej konkretnej sytuacji historycznej. Ukazanie go jako przedstawiciela Polski, polskiej kultury, który musiał zmagać się z różnymi problemami, jakie dotykały ludzi w tamtych czasach. Wiem z doświadczenia, że za granicą wszyscy uważają Chopina za Francuza. W związku z tym naszym założeniem i ważną częścią naszej działalności jest prezentacja Chopina jako Polaka. Oczywiście jego związki z Francją są niezaprzeczalne, niemniej w sercu czuł się Polakiem, co wiemy z jego korespondencji i z wielu jego wypowiedzi.

Mam również wrażenie, że w Austrii Fryderyka Chopina określa się jako kompozytora salonowego, takiego który niekoniecznie grywany jest w największych salach koncertowych. Co prawda teraz już gra się jego kompozycje zarówno w Musikverein, jak i w Konzerthaus, ale chciałbym tutaj przytoczyć pewne zdarzenie. Jakiś czas temu jeden z burmistrzów Poznania określił Chopina jako kompozytora, którego grywa się właśnie w salonie i pani Halina Czerny-Stefańska była strasznie tą wypowiedzią oburzona. Niestety takie błędne pojęcie pokutuje w dzisiejszych czasach nie tylko w Austrii.

Międzynarodowa Federacja Towarzystw Chopinowskich od wielu lat upowszechnia wiedzę o Chopinie na całym świecie. Jak Pan uważa, dlaczego ludzie różnych kultur i narodowości dają się porwać muzyce tak przepełnionej polskością?

W moim odczuciu nie jest wcale trudno wytłumaczyć to zjawisko. Gdy słucham muzyki Chopina mocniej bije mi serce i to jest właśnie ten fenomen. Współczesne dzieła sztuki potrzebują często dodatkowego opisu, zapewnienia o ich wielkości, a muzyki Fryderyka Chopina wcale nie trzeba tłumaczyć. Sprawia ona, że człowiek czuje się odmieniony – wcale nie musi być wielkim znawcą, żeby dojść do takiego wniosku. Potrzebna jest tylko odrobina wyczucia.

Chopin miał bardzo utrudnione zadanie, ponieważ urodził się w takich czasach, które zmusiły go do tworzenia na emigracji. Nie miał tak dobrej sytuacji wyjściowej jak jego koledzy – wielcy przedstawiciele klasyki i okresu romantyzmu, jak na przykład R. Schumann. Niemniej jednak udało mu się pokonać tę barierę i zaistnieć na całym świecie.

Czy w różnorodności przygotowywanych na Rok Chopinowski wydarzeń –
w tym także przedsięwzięć bliższych kulturze popularnej – widzi Pan szansę wzbogacenia recepcji muzyki Fryderyka Chopina czy też zagrożenie dla ciągłości tradycji chopinowskiej?

Na pewno nie jest to zjawisko negatywne, uważam że w ten sposób można również docierać do publiczności. Nie powinno się z tym przesadzać i zapominać o Chopinie wykonywanym w sposób tradycyjny. Myślę, ze najważniejsze jest zachowanie równowagi. Działania nawiązujące do kultury popularnej są skierowanie przede wszystkim do ludzi młodych, a zadaniem stojącym przed nami, zajmującymi się Chopinem i jego promocją, jest dotarcie właśnie do młodzieży. Nie jest to łatwe oddziaływać na młodych ludzi w sposób klasyczny, a nam przecież zależy na tym, żeby muzyka Chopina cieszyła kolejne pokolenia.

Mam wrażenie, że gdyby na ulicy zapytano młodego Polaka o Chopina, jego wiedza byłaby dość płytka, jeśli w ogóle umiałby coś powiedzieć. Ważne jest, aby docierać do młodzieży, aby wprowadzać projekty chopinowskie do szkół i żeby dzieci w naturalny sposób zdobywały wiedzę o tym wielkim kompozytorze. Dlatego bardzo się cieszę, że udało nam się nawiązać współpracę na Rok Chopinowski i kolejne lata z bardzo ważnym konkursem muzycznym w Austrii „Prima la musica”, który szuka utalentowanych dzieci i je kształci. Uważam, że obecnie to dzieci są najważniejszą grupą docelową w promocji dzieła Chopina.

Czy Pana zdaniem po roku 2010 pozostaną trwałe ślady obchodów jubileuszu urodzin Fryderyka Chopina? Jakie?

 Jestem przekonany, że ta zintensyfikowana działalność na rzecz dzieła i osoby Fryderyka Chopina, pozostawi trwały ślad. Podkreślając fakt, że na świecie jest  czterdzieści towarzystw chopinowskich, które bardzo ciężko pracują, nie mogę sobie wyobrazić, żeby wydarzenia przez nie organizowane pozostały bez echa.

Czy poza Chopinem ceni Pan szczególnie któregoś z polskich kompozytorów?


Wieniawski!


Serdecznie dziękuję za rozmowę.

 

(rozmowę przeprowadziła Joanna Maluga, Biuro Obchodów CHOPIN 2010)

 

Rozmowa z prof. Theodorem Kanitzerem

Rozmowa z prof. Theodorem Kanitzerem