CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

 

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
5.01.2010
Kategoria: Rozmowy

JESTEŚMY WIERNI NASZEMU PATRONOWI

Rozmowa z Julitą Kosińską – wicedyrektorem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

W jaki sposób Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina uczci 200. rocznicę urodzin swojego patrona?

Wspólnie z Międzynarodową Federacją Towarzystw Chopinowskich oraz Polską Akademią Chopinowską zamierzamy zorganizować mszę w Kościele Sióstr Wizytek. Kościół ten jest z Chopinem związany. Wiemy, że Fryderyk tam grywał będąc studentem Szkoły Głównej Muzyki, a wcześniej jako uczeń liceum S. B. Lindego. Wydarzenie to planujemy na 21 albo 28 lutego, czyli w granicach daty urodzin Chopina. Wiadomo jednak, że nie ma pewności co do tej daty i Chopinolodzy mówią o 1 marca. We mszy weźmie udział chór szkoły i orkiestra. Chór zajmie się oprawą muzyczną mszy. Kontynuacją muzyczną będzie mały koncert. Pan Sławek Wróblewski, dyrygent naszej orkiestry ma też inny pomysł. Otóż istnieje opracowanie Preludium h-moll Fryderyka Chopina autorstwa Pana Marka Sewena. Do tego opracowania znakomicie pasuje tekst Ave Maria. Jest to opracowanie na orkiestrę i chór unisono. Mamy jednak problemy natury technicznej, nie wiemy czy uda się nam zmieścić tam orkiestrę, ponieważ chór w Kościele Sióstr Wizytek jest mały. Chcielibyśmy jednak bardzo wykonać to opracowanie np. na komunię lub na zakończenie mszy.Planujemy również cykl audycji fortepianowo - wokalnych, w programie których znajdą się pieśni i solowe utwory fortepianowe Fryderyka Chopina. Zwykle organizujemy takie szkolne audycje w październiku - w rocznicę śmierci Chopina. A oprócz tego mamy nadzieję, że na koncercie dyplomantów, czyli pod koniec marca, uda się nam wykonać utwór Mariana Sawy, który oparty jest na wątkach Chopinowskich. Utwór nosi tytuł Bonjour! Monsieur Chopin. Został skomponowany z okazji stulecia istnienia naszej szkoły w 1983 roku. Oparty jest na trzech pieśniach Chopina, na Piosnce litewskiej, pieśni Wiosna i pieśni Poseł, które skompilowane i opracowane zostały przez Mariana Sawę na chór z zespołem instrumentalnym. Byłoby to nawiązanie zarówno do Chopina, jak i do faktu, że w roku 2010 mija pięć lat od śmierci Mariana Sawy. Uczcimy więc Fryderyka Chopina i uczcimy Mariana Sawę. Również na koncercie dyplomantów, znakomita pianistka Weronika Chodakowska, uczennica Pana Dyrektora - prof. Pawła Skrzypka oraz orkiestra szkolna z udziałem pedagogów wykona I część Koncertu a-moll Roberta Schumanna. Jest to nawiązanie do koncertu „Uczniowie i nauczyciele” z kwietnia 2007 roku, który zorganizowaliśmy w Filharmonii Narodowej, gdzie taka połączona orkiestra wykonała V Koncert Fortepianowy Ludwiga van Beethovena z Panem Dyrektorem Pawłem Skrzypkiem jako solistą. Stanowiłoby to również nawiązanie do wątków chopinowskich, ponieważ Schumann jak wiadomo bardzo poważał Chopina. Wszyscy pamiętamy jego słynną wiedeńską wypowiedź „Kapelusze z głów panowie, oto geniusz”. Na pewno weźmiemy również udział w złożeniu kwiatów pod sercem Fryderyka Chopina w Kościele św. Krzyża w październiku. Natomiast 1 marca 2010 roku też będziemy uczestniczyć w uczczeniu rocznicy urodzin Chopina, oficjalnie razem z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, z Towarzystwem im. Fryderyka Chopina i z Międzynarodową Federacją Towarzystw Chopinowskich.Czy oprócz koncertów planowane są również inne wydarzenia: konkursy wiedzy o Chopinie, konferencje, wykłady, kursy poświęcone interpretacji?Z pewnością dyrektor Paweł Skrzypek pomyśli w przyszłym roku o pianistycznym kursie interpretacji Chopina. W sali koncertowej szkoły mamy nowy, znakomity fortepian Steinway, kupiony dzięki środkom otrzymanym z Programów Operacyjnych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bardzo chcemy ten instrument wykorzystać. Być może uda się też zorganizować sesję teoretyczną. W lutym tego roku odbyła się w naszej szkole sesja „Wokół pieśni polskiej”. Gościł u nas Prof. Mieczysław Tomaszewski i mówił na temat pieśni Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza i Karola Szymanowskiego. Na zakończenie sesji odbył się koncert pieśni właśnie tych autorów. Podziwialiśmy zarówno wielką erudycję jak też bardzo dobrą kondycję Prof. Mieczysława Tomaszewskiego, który znakomicie poprowadził spotkanie. Być może coś podobnego zorganizujemy również w Roku Chopinowskim, ale tym razem angażując różnych wykładowców. Chcielibyśmy zaprosić np. Panią Prof. Irenę Poniatowską, która jest członkiem Rady Programowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i prezesem Polskiej Akademii Chopinowskiej - wybitną specjalistką od muzyki XIX wieku i Chopina.

Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. Fryderyka Chopina powstała w 1883 roku. Jest to szkoła o niezwykle bogatej tradycji. Uczyło w niej wielu wybitnych pedagogów. Jakie najważniejsze nazwiska należy w tym miejscu wymienić?

Myślę, że przede wszystkim należy wymienić nazwisko Prof. Jerzego Żurawlewa, który jest pomysłodawcą i twórcą Międzynarodowych Konkursów Chopinowskich. Nie można pominąć również Zygmunta Noskowskiego, który był przez pięć lat dyrektorem szkoły. Inni wybitni pedagodzy to Aleksander Michałowski, Halina Dzierżanowska, Anna Żurawlew oraz Gabriela Stępień; a obecnie Prof. Paweł Skrzypek, który też brał udział w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim. Uczy u nas od wielu lat pani Prof. Joanna Kurpiowska, która jest wyjątkowym, wybitnym pedagogiem i wychowała wielu bardzo ciekawych pianistów, uczyła również wiele lat pani Prof. Gabriela Weiss. To jeśli chodzi o fortepian. Spośród pedagogów innych instrumentów, naszą absolwentką i wykładowcą jest Pani Jadwiga Kotnowska. Adam Kruszewski też się tu przez chwilę uczył, Pani Zdzisława Donat oraz Pani Jadwiga Rappé. Z piosenkarzy związanych z Chopinem choćby Edyta Geppert, która przecież nagrała piosenkę do filmu o Chopinie.

Wracając do nazwiska Jerzego Żurawlewa, twórcy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, warto również wspomnieć Adama Wieniawskiego, który zainicjował Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego. Czy można powiedzieć, że Szkoła była kolebką dwóch najsłynniejszych, odbywających się w Polsce do dziś, międzynarodowych konkursów?

Tak, ponieważ Adam Wieniawski był przez pewien czas dyrektorem szkoły. Był to bratanek Henryka Wieniawskiego. W ślad za Konkursami Chopinowskimi zainicjował on w roku 1935 konkursy im. Henryka Wieniawskiego. Mamy zresztą folder z pierwszego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Nasza szkoła była wtedy Wyższą Szkołą Muzyczną im. Fryderyka Chopina. Po wojnie konkurs przeniósł się do Poznania, ale pierwszy, przedwojenny odbył się właśnie tutaj. Obie te imprezy szeroko rozsławiły imię naszej szkoły poza granicami Polski. Dziś już mało kto pamięta, że te słynne na całym świecie międzynarodowe konkursy zrodziły się właśnie w „tych murach” naszej szkoły.

W którym roku imię Fryderyka Chopina nadane zostało Szkole Muzycznej, która mieści się dzisiaj przy ulicy Bednarskiej w Warszawie? Jaka jest historia tego wydarzenia?

Na ten temat nie mam dokładnych danych i nie mamy też dokumentów, ponieważ wszystkie zaginęły w czasie wojny. Wiadomo, że Stanisław Moniuszko był pomysłodawcą i inspiratorem powstania takiej szkoły. Był on prezesem Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego i przy tym Towarzystwie szkoła powstała. Zdaje się, że na początku XX wieku, kiedy szkoła mieściła się w budynku Filharmonii Narodowej, już to imię miała. W roku 1919 szkoła nosiła na pewno imię Fryderyka Chopina i była Wyższą Szkołą Muzyczną - takie otrzymała uprawnienia. Po wojnie szkoła została upaństwowiona, a to imię zatrzymała. Teraz - w 1997 roku - w związku ze zmianami administracyjnymi przekształciliśmy szkołę w Zespół Szkół im. Fryderyka Chopina, ale zadbaliśmy o to, żeby minister nadał nam imię Fryderyka Chopina. Jesteśmy wierni naszemu patronowi.


Z jakimi największymi problemami spotyka się Pani, jako dyrektor placówki edukacyjnej?


Największe problemy to bariery organizacyjne i bariery prawne, które wciąż próbujemy pokonywać. Bariery organizacyjne dotyczą szczupłości naszego miejsca. Powstają już jednak perspektywy rozwojowe związane z drugim budynkiem. Planujemy rozszerzenie bazy lokalowej o budynek przy ulicy Połczyńskiej, finalizuje się w tej chwili przejęcie tamtego terenu i ewentualne rozpoczęcie  prac. Mieści się tam zrujnowana szkoła ceramiczna. Budynek szkoły został wzniesiony w miejscu, gdzie kiedyś stała gospoda, w której Fryderyk Chopin żegnał się w 1830 roku już na zawsze z Warszawą. Do dzisiaj jest tam tablica upamiętniająca ten fakt. Chcielibyśmy odremontować budynek szkoły ceramicznej lub zburzyć go i postawić na tamtym terenie nowoczesny obiekt. Są projekty aby powstało tam Koncertowe Centrum Edukacji Muzycznej. Mieściłaby się w nim profesjonalna sala koncertowa, z której mogłyby korzystać wszystkie szkoły, organizując tam koncerty doroczne i inne imprezy. Przy takiej sali można też zorganizować studio nagrań aby dokumentować osiągnięcia uczniów szkół muzycznych. Na razie jednak trudno powiedzieć jak się to potoczy - bo wszystko zależy od tego, jakimi środkami finansowymi będziemy dysponować na ten cel. Wracając do barier - związane są one przede wszystkim ze zbyt sztywnym dopasowaniem prawa oświatowego do placówek artystycznych. W naszej szkole, która jest bardzo specyficzna - ma Wydział Jazzu, Policealne Studium Jazzowe oraz sekcję Piosenki jest to szczególnie odczuwalne.

Czy oprócz projektu dotyczącego pozyskania nowego lokalu, są jeszcze inne projekty, które chciałaby Pani zrealizować w pierwszej kolejności?

To oczywiście nie moje osobiste plany - lecz plany całej szkoły. Mamy również projekty rozwoju nowej sekcji. W 2004 roku powstała w szkole Sekcja Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej. Próbujemy cały czas rozwijać ten kierunek kształcenia. Na razie na prawach eksperymentu rozwijamy klasę lutni, poza tym mamy klasę klawesynu i organów. Fakultatywnie zaczęliśmy uczyć też niektórych instrumentów dawnych, czyli fletu trawerso i wiolonczeli barokowej. W planach są inne instrumenty barokowe, skrzypce barokowe i fagot barokowy oraz inne instrumenty dęte. W tym przypadku również pojawia się kolejna bariera. Wielu nauczycieli, którzy chcieliby podjąć się nauczania tych przedmiotów kończyło studia za granicą i nie posiada specjalizacji pedagogicznej. Są to znakomici fachowcy z dziedziny muzyki dawnej, ale muszą jeszcze podnieść swoje kwalifikacje. Mamy nadzieję, że już od przyszłego roku będą mogli uczyć w Sekcji Muzyki Dawnej.

Wspomniała Pani o studiach zagranicznych. Czy szkoła prowadzi wymianę uczniów, profesorów? Czy ma kontakty z uczelniami i profesorami z zagranicy czy wszystko odbywa się w obrębie Polski?

Pan dyrektor - prof. Paweł Skrzypek prowadzi instytut pianistyczny w Stanach Zjednoczonych (Gold Country Piano Institute) i nasi najlepsi pianiści jeżdżą tam co roku. W naszej szkole co roku organizowane są Warszawskie Warsztaty Pianistyczne, na które zapraszamy młodzież - uczniów szkół średnich i studentów z całego świata. Ale wymiany jako takiej nie prowadzimy. Natomiast w 2003 byliśmy w Szwajcarii w konserwatorium w la Chaux-de-Fonds w kantonie Neuchatel, a w 2005 w Hochschule für Musik w Monachium - z przedstawieniem operowym Il Mondo De La Luna J. Haydna. W ubiegłym roku pojechaliśmy do Murcji w Hiszpanii na festiwal orkiestr młodzieżowych. Efektem tego jest zgłoszenie się do nas z propozycją współpracy konserwatoriów z Hiszpanii. W grudniu przyjedzie do naszej szkoły troje nauczycieli z hiszpańskiego regionu Galicja. Są to nauczyciele instrumentów dętych, którzy będą oglądać i częściowo prowadzić zajęcia w naszej szkole. Warto również wspomnieć, że nasi absolwenci podejmują studia zagraniczne na całym świecie, studiują w Manchesterze, w Hadze, w Norymberdze i w Berlinie, a także w Stanach Zjednoczonych. Jak więc widać jesteśmy szkołą bardzo aktywną i widoczną nie tylko w kraju, ale też poza jego granicami.



Serdecznie dziękuję za rozmowę.

 

(rozmowę przeprowadziła Joanna Maluga, Biuro Obchodów CHOPIN 2010)

Jesteśmy wierni naszemu patronowi

Jesteśmy wierni naszemu patronowi