CHOPIN 2010
  • Obchody Roku Chopinowskiego

    Kalendarium, czyli źródło wiedzy o tym co, gdzie i kiedy w Roku Chopinowskim:

    • wydarzenia: koncerty, wystawy, spektakle i inne
    • relacje
    • rozmowy
    • Kordegarda CHOPIN 2010
    więcej >
     
  • Baza wiedzy

    Skarbnica informacji o życiu i twórczości Fryderyka Chopina:

    • quizy i ciekawostki
    • rekomendowane nagrania
      i publikacje
    • materiały edukacyjne
    • ikonografia
    • prezentacja miejsc chopinowskich
    • kierowanie do kompetentnych źródeł
    więcej >
     
  • Chopin dzieciom

    Serwis będący pomocą
    we wprowadzaniu dziecka w świat muzyki Fryderyka Chopina:

    • interaktywne gry i zabawy
      dla najmłodszych
    • wskazówki dla rodziców
    więcej >
     
  • Inter:akcje

    Działania społecznościowe związane
    z obchodami Roku Chopinowskiego.

    więcej >
     
  • Program TV

    Archiwalne odcinki programu telewizyjnego Chopin2010.pl emitowanego przez TVP1.

    więcej >
     
  • Biuro obchodów CHOPIN 2010

    Platforma komunikacji między instytucjami, dziennikarzami
    i organizatorami wydarzeń jubileuszowych. Oficjalne informacje o:

    • minionych, obecnych i planowanych działaniach Biura
    • artOfertach: mobilnych projektach artystycznych
    • chopinowskich ofertach turystycznych
    • Biuro Prasowe Chopin 2010
    więcej >
     
  • Konto na CHOPIN2010.pl

    Ładowanie...

    ###LABEL_LOGIN_FAILED###

    Spróbuj ponownie

    Rejestracja na portalu chopin2010.pl umożliwiająca użytkownikom:

    • jednoczesne logowanie
      do wszystkich serwisów chopinowskich
    • dodawanie i aktualizowanie wydarzeń związanych z Rokiem Chopinowskim
    • tworzenie własnej listy wydarzeń i drukowanie jej w użytecznym formacie
    • otrzymywanie newslettera
      i udział w konkursach
      z atrakcyjnymi nagrodami
    ...
    więcej >
     

Wyszukiwarka

 

Patroni honorowi

więcej >
 

Mecenasi

więcej >
 

Partnerzy

więcej >
 
8.03.2010
Kategoria: Relacje

Chopinspira

24 lutego 2010 roku w Muzeum Historycznym m.st. Warszawy odbyło się spotkanie promocyjne książki „Chopinspira. Współcześni kompozytorzy polscy o Chopinie”

– Dziękuję za dokument świadomości, źródło cytatów, a zarazem wielkopostne zmuszenie do rachunku sumienia. Wszyscy [autorzy] posypali się popiołem, skruszeni wobec Chopina, z pokorą taką czy inną, ze świadomością dystansu lub nie-dystansu i tego, co w ich życiu Chopin sprawił – powiedział prof. Mieczysław Tomaszewski o najnowszej książce Chopinspira. Współcześni kompozytorzy polscy o Chopinie, wydanej przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z Biurem Obchodów Chopin 2010.

Krzysztof Droba, główny inicjator i redaktor publikacji, opisał założenia całego projektu oraz nakreślił główne wątki zawarte w zebranych wypowiedziach: – Obecność Chopina, niekoniecznie wprost, bezpośrednio w muzyce, ale w myśli, świadomości współczesnego twórcy, wiele nam powie o naszej współczesności, o stanie sztuki, muzyki, o obecności – jakby powiedział Roman Berger – sztuki w muzyce. Powodowany tym przekonaniem zwróciłem się do kompozytorów z pytaniem o Chopina w nich. Prosiłem kolegów, by nie poszukiwali wypowiedzi innych kompozytorów o Chopinie, ale zrobili swój rachunek sumienia artystycznego. Odpowiedzi przyszło więcej, z nich wydrukowanych w książce zostało 23. Poza kategorią wypowiedzi wprost jest tekst o Romanie Maciejewskim jego brata Wojciecha – ciekawy przykład kompozytora naznaczonego Chopinem przez gwiazdy, gdyż urodził się dokładnie 100 lat po Chopinie.

Czy 23 wypowiedzi to dużo? – stawia pytanie Krzysztof Droba i sam na nie udziela odpowiedzi: – Współczesnemu twórcy o Chopinie mówić jest bardzo trudno. Trudno, bo z jednej strony przekonanie, że o Chopinie powiedziano już wszystko, jest to przekonanie wręcz aksjomatyczne. Pojawia się strach przed banałem. Z drugiej strony nie każdego stać na przełamanie oporów przed publicznym rachunkiem swego sumienia artystycznego. A wreszcie – nie każdy kompozytor w ogóle odczuwa potrzebę mówienia o muzyce. Cieszę się zatem, że zebraliśmy wypowiedzi aż 23 autorów, i to od A do Z – od Rafała Augustyna do Lidii Zielińskiej, tekstów bardzo różnych, również w zakresie formy, gatunku literackiego: jest tu i rymowana fraszka, i poemat prozą, i dziennik, i esej filozoficzny. Przeważają teksty krótkie, łączące momenty biograficzne z wartością dzieła Chopina, czyli takie, które mogłyby mieć wspólny tytuł Chopin w moim życiu. Co łączy te wszystkie teksty? Są szczere. Większość z nich jest bardzo osobista, ale nawet z tych nielicznych, które starają się być bardzo obiektywne (np. Krzysztofa Meyera), przeziera osoba autora. Stosunek współczesnych kompozytorów polskich do Chopina jest różny. W skali: od chłodu, letniości, ciepła, gorąca po żar. Ale nawet ci chłodni i letni nie negują wartości i znaczenia dzieła Chopina, a przeważająca większość nie zaprzecza genetycznej obecności Chopina w naszej muzycznej współczesności.

Podkreślając ogromną wartość publikacji jako źródła cytatów o Chopinie, Krzysztof Droba przytoczył najciekawsze wypowiedzi, m.in. Zbigniewa Bargielskiego – „sztuka mistrzów zmusza nas czasem do milczenia”, Marcina Bortnowskiego – „Bez Chopina nie byłoby Szymanowskiego, Góreckiego, Krzanowskiego, a bez Krzanowskiego nie istniałbym ja. Uzmysławia mi to, że w moich kompozytorskich żyłach przetacza się jakaś kropla Chopinowskiej krwi”, Macieja Jabłońskiego – „Chopinowskie zniewalanie pozostaje dla mnie niedościgłym wzorcem wzruszenia” oraz Wojciecha Kilara – „z Chopina jesteśmy wszyscy. Bez Chopina nie byłoby Szymanowskiego, bez Szymanowskiego nie byłoby Bacewiczówny, a bez nich nie byłoby mnie”. Wśród pozostałych wypowiedzi są niemniej cenne: Eugeniusz Knapik dokonuje analizy płyty Zimermana, Krzysztof Knittel robi notatki w stylu Johna Cage’a i proponuje grę komputerową, Jerzy Kornowicz w swym poetyckim tekście zwraca uwagę na kategorię lśnienia w muzyce Chopina, Zygmunt Krauze widzi w Chopinie rewolucyjnego romantyka, Zbigniew Penherski zawsze miał wrażenie, że Chopin muzyki nie komponował tylko ją odkrywał tak jak dokonuje się odkryć naukowych, Adam Sławiński „nie zgadza się na kosmiczną nieuchronność unicestwiania muzyki Chopina”. Osobne miejsce zajmują teksty Tadeusza Wieleckiego, Lidii Zielińskiej i Romana Bergera. Wypowiedź Wieleckiego to pisany przez parę miesięcy dziennik, w którym rozważa wszelkie „za i przeciw” w kwestii Chopina, by w konkluzji jednak stwierdzić, że Chopin jest dla niego „kolumną wysokiego napięcia na wewnętrznych drogach emocji towarzyszących mojemu artystycznemu doświadczeniu”. Tekst Lidii Zielińskiej to szczere wyznanie na „nie” w stosunku do Chopina, ale pojmowanego w kontekście edukacji: „Uwiera mnie sprawa Chopina, mam kłopot z Chopinem, nie potrafię się odnieść do jego muzyki, nie mogę się do niej przedrzeć poprzez zwały warstw zalegających w mojej świadomości. […] Jakże byłoby pięknie usłyszeć ją teraz po raz pierwszy”. Publikację zamyka obszerny esej filozoficzny Romana Bergera, otwierający nowe horyzonty, nowe perspektywy dla odczytania fenomenu Chopina XXI wieku, stawiającego kluczowe dziś pytania – czy do Chopina dziś można nawiązać? jak Chopin komponowałby dziś? jaka jest Chopinowska Polska?

Spotkanie promujące publikację było okazją nie tylko do zaprezentowania zawartości książki, ale także do dyskusji na temat recepcji i rezonansu Fryderyka Chopina w świadomości współczesnych twórców.

– Ta książka mnie zachwyciła – podkreśliła Małgorzata Błoch-Wiśniewska, Dyrektor Biura Obchodów Chopin 2010. – Jest to spojrzenie na Chopina inaczej, w sposób trudny, gdyż twórca, który uprawia ten sam zawód musi mieć całkiem inny stosunek do dzieła chopinowskiego i do osobowości kompozytora niż każdy z nas, zjadaczy chleba.

Z kolei Tadeusz Wielecki, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, przedstawił odniesienia chopinowskie na tegorocznym festiwalu, z których pierwszą jest książka Chopinspira. Głównymi tematami samej „Warszawskiej Jesieni” będzie natomiast szeroko pojęta klawiatura. – Jeśli chodzi o sam temat klawiatura – powiedział Tadeusz Wielecki – będziemy chcieli pokazać klawiaturę fortepianu w zmultiplikowanych wersjach, np. podczas koncertu inauguracyjnego usłyszymy rodzaj koncertu na dwa fortepiany i orkiestrę Louisa Andriessena z 2008 roku czy Omaggio in memoriam Jorge Luis Borges Tomasza Sikorskiego na 4 fortepiany i orkiestrę oraz – w odniesieniu trochę do tej kompozycji – zamówioną przez „Warszawską Jesień” kompozycję Zygmunta Krauzego, przeznaczoną na dokładnie ten sam skład – 4 fortepiany i orkiestrę. Natomiast w finale znajdzie się dosyć nietypowa kompozycja Cornelisa de Bondta Karkas na duży zespół orkiestrowy, ale nietypowy – z 2 organami Hammonda i 4 fortepianami. Biuro festiwalu zamówiło także instalacje na temat „akord chopinowski” u trzech wybitnych artystów: Gordona Monahana, Robina Minarda i Raya Lee. Także Jarosław Kapuściński przygotowuje instalację-performance. Jest to inicjatywa Instytutu Polskiego w Londynie, realizowana we współpracy z festiwalem WRO we Wrocławiu i „Warszawską Jesienią”. Podczas tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” wykonany również zostanie First Harmonium Concerto Martijna Paddinga – utwór wyróżniony pierwszą lokatą na trybunie kompozytorów Unesco – i Clave na klawesyn przestrojony Pawła Mykietyna oraz odbędzie się prawykonanie dużej, 75-minutowej kompozycji Wojciecha Ziemowita Zycha, napisanej dla zespołu Kwadrofonik, a przeznaczonej na dwa fortepiany i dwie perkusje.

CHOPINSPIRA

CHOPINSPIRA